Tecken och visuella signaler

Lär dig om och av teckenspråket

Att använda tecken med förskolebarn främjar kommunikationen och stimulerar språkutvecklingen. Det leder samtidigt till ökat fokus i barngruppen. Det visar erfarenheter från arbete där man använder tecken som stöd till talad svenska (TAKK, TSS, teckenkommunikation). Men om tecknen som vi gör med händerna fungerar som stöd så finns det ännu mer att göra. Det är mycket fler delar av vår kropp som vi kan kommunicera med än händerna och munnen. Internationell forskning visar att användandet av gester när vi talar, har stor betydelse för och språkutveckling och kognitiv utveckling samt fungerar som komplement till det språk barnet redan tillägnat sig.

Om vi sätter ihop tecken och gester kan vi alltså nå längre än med bara tecken. För det är när händerna och munnen samverkar med resten av vår kropp som vi når optimalt resultat.

Men hur ska det gå till?

Ja, det kan vi lära oss av de som är experter på att kommunicera visuellt, de som kommunicerar på svenskt teckenspråk.

Kursupplägg i korthet:

Min tanke är att du ska få fyra lustfyllda möten med teckenspråket. Tillsammans ska vi utforska och lära oss av hur teckenspråket använder händer, blick, mimik, rummet etc. Och genom att få kunskap om teckenspråkets sätt att kommunicera kommer du bli medveten om hur du själv kan bli bättre på att använda tecken och resten av kroppen när du samtalar med barnen.

Syfte:

Att du ska bli bättre på att kommunicera i barngruppen för att stödja barnens språkutveckling, kognitiva utveckling och ge dem fler sätt att uttrycka sig under tiden de lär sig att prata.

Mål:

Att du på ett lustfyllt sätt ska:

  • få en bild av hur händer, kropp, mimik och rummet används i teckenspråk
  • bli inspirerad av teckenspråkets grunder och visuella strategier samt få prova att använda dessa
  • få använda ditt eget kroppsspråk på ett mer medvetet sätt
  • få lära dig några vardagstecken som passar i förskolan

Målgrupp:

Alla som jobbar i förskola.

OBS: Vi vänder oss inte till de som arbetar med döva barn, barn med hörselnedsättning eller barn som av annan anledning behöver svenskt teckenspråk.

Läs mer om vad forskningen säger om teckenspråk, tecken som stöd till talad svenska (TAKK, TSS, teckenkommunikation) och gester på Skolverkets hemsida: Teckenspråk och tecken som stöd i förskolan av Carin Roos. Https://larportalen.skolverket.se

Via denna länken kommer du till en film där Sandra Westerholm visar hur barngruppens engagemang och språkande påverkas av att läraren använder tecken som stöd när hon berättar en saga: https://www.youtube.com/watch?v=TqeEWKJOP2g&feature=emb_rel_pause